תחנת הרכבת חייה מזרח לאחר הכיבוש הבריטי [צילום באדיבות ארכיון רכבת ישראל] סיפורה של תחנת הרכבת חיפה מזרח
תחנת הרכבת חיפה מזרח הייתה תחנת הרכבת הראשונה בחיפה
▪ ▪ ▪ מאת :אלי אלון מבנה התחנה המרכזי בתחנה [צילום: אלי אלון]
▪ ▪ ▪ במסגרת אירועי "בתים מבפנים" בחיפה, נערכו (בימים ה' ו' 19-20.7.18) סיורים פתוחים לקהל הרחב במתחם תחנת רכבת חיפה מזרח ובמוזיאון הרכבת שבו, וכמו כן נערך סיור שימור במתחם ,בהדרכת אדריכליות השימור רות ליברטי –שלו ועדי הר- נוי ,העוסקות בתיעוד ושימור המתחם. השתתפתי בסיור השימור שהיה מרתק ומעשיר. בנוסף נשלח אלי ממשרד האדריכליות תיק תיעוד שהכינו שתי אדריכלות אלו והותר לי לפרסם תכנו . על סמך תיק תיעוד זה וצילומיו ועל סמך דברי שתי האדריכליות בסיור השימור וממידע אישי, מבקש אני להביא את סיפורה של תחנת הרכבת חיפה מזרח. חלק מהתרחשויות ההיסטוריות והנתונים המופיעים בכתבה הם פרי מחקר ותיעוד מעמיק של האדריכליות ליברטי והר- נוי ומגיע להן מלא הקרדיט על כךמחסן מטענים וסחורות היסטורי בתחנת חיפה מזרח [צילום אלי אלון]
ב-1904 הושלמה המסילה מחיפה עד בית שאן ונחנך מבנה תחנת הרכבת בחיפה .היה זה מבנה קטן בן קומה אחת שהורחב בהמשך ונוספה לו קומה שניה כיום שוכנת במבנה זה חטיבת הכספים של רכבת ישראל . ב-1905 הושלמה סלילת רכבת העמק מחיפה עד דרעא בסוריה וב- 15 באוקטובר 1905, יצאה בטקס חגיגי הרכבת הראשונה מחיפה עד דרעא. בטקס חנוכת הקו הוסר הלוט מאנדרטה מעוטרת מוקדשת לסולטן עבדול חמיד ה-2 שהוקמה בסמוך למבנה התחנה, לציון תחילת העבודות .האנדרטה המרשימה בעלת הנוכחות ניצבת עד היום בכניסה למתחם תחנת רכבת חיפה מזרח ברחוב חטיבת גולני. ביולי שנת 1905 ,על פי תיק התיעוד שהכינו האדריכליות ליברטי והר- נוי המסתמכות על צילומים ומסמכים, כללה תחנת חיפה :מבנה תחנה קטן, סככת סחורות קטנה וסככת קטרים והאנדרטה. בשנים 1907-1908 הושלמה בתחנה הקמת מבנה אבן דו קומתי מרשים שנבנה בסגנון אירופי מהודר עם שילוב אלמנטים אוריינטליים ובמרכזו מגדל שעון ששימש כמעין טרמינל והיווה מבנה מרכזי בתחנה. לימים פיצץ בספטמבר 1946 ארגון האצ"ל במסגרת מאבקו בשלטון הבריטי בארץ מבנה מפואר זה ונותר ממנו רק חלקו המערבי. מבנה זה לא חזר מאז ליופיו והדרו כיום משמש מבנה זה משרדי חטיבת נוסעים של רכבת ישראל. בשנים 1911-1913 נסללה מתחנת רכבת חיפה שלוחה(מסילה צרה) לעכו מתחם תחנת רכבת חיפה מזרח יולי 2018 [צילום:אלי אלון]
התחנה במלחמת העולם הראשונה תיק התיעוד שהכינו האדריכליות ליברטי והר-נוי סוקר בהרחבה ופירוט לאחר מחקר היסטורי מקיף שערכו האדריכליות את שעבר על תחנת חיפה מזרח מיום היווסדה ועד היום בין השאר כותבות האדריכליות על התחנה בתקופה העות'מאנית וכך הן כותבות :"במהלך שנות מלחמת העולם הראשונה נקלעו התורכים למצוקת חומרי גלם לבעירת מנועי הקיטור של קטרי הרכבת והחלו בהדרגה מפרקים ומשתמשים למטרה זו בגגות העץ של מבני התחנה (מוסך הקטרים, מוסך הסחורות הסדנאות".
התחנה בתקופת המנדט הבריטי עם כיבוש חיפה על ידי הבריטים בספטמבר 1918.עובר ניהול התחנה ומערך הרכבות לידיה של יחידת "הרכבת הצבאית בפלסטינה" יחידה זו מפעילה ומרחיבה את התחנה מזרחה לקליטת קטרי ורכבות המסילה התקנית) מסילה רחבה( מקימה מוסך תפעולי במתחם ומשפצת את מבני מתחם הרכבת שהוזנחו ושניזוקו על ידי התורכים. בינואר 1919 מגיעה לסיומה סלילת מסילת הרכבת הרחבה מקנטרה שעל גדת הסואץ במצרים ועד לתחנת הרכבת בחיפה. תחנת חיפה מחוברת כעת אל מסילת האורך שלימים תיקרא המסילה המזרחית. ב-1920 עובר ניהול מערך הרכבת לידי מחלקת הרכבות של שלטונות המנדט - Palestine Railways וזו מקימה בשנים 1927-1923 שלוחות רכבת יעודיות, חלקם באמצעות גשרים שנמתחים מעל הכבישים, אל מפעלי תעשיה ותשתית באזור מפרץ חיפה, כמו למשל :מפעל שמן, מפעל "התחנות הגדולות" ,תחנת הכוח הראשונה של חיפה ליד גשר פז, מחצבות ואדי רושמיה ועוד . ב -1934 עם הנחת צינור הנפט העיראקי, בניית בתי הזיקוק נסללה שלוחה ייעודית מתחנת הרכבת חיפה אל אזור הנפט ובשנת 1935, - עם הקמת תחנת כוח חיפה א' בחוף שמן נסללה שלוחה ייעודית מתחנת הרכבת גם אל תחנת כח זו. בתקופת "המרד הערבי הגדול", מה שקרוי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, 1936- 1939, התרחשו ברחבי ארץ כידוע התפרעויות כנופיות ושל המון ערבי מוסת. המאורעות כללו תקיפות כנגד חיילים, נציגי שלטון ומוסדות בריטיים וכן ביצוע פעולות איבה ורצח כנגד יהודים. הרכבות, המסילות, התחנות ושאר מתקני הרכבת ,הפכו אף הם למטרות חבלה תדירות של הערבים. כמו בתחנות רכבת אחרות בארץ, גם בתחנת חיפה גרמו מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט להפרעות ושיבושים קשים בתיפעול השוטף , כמו, איחורים ועיכובים ביציאת והגעת רכבות ,סגירת מסילות לפרקי זמן . הנהלת הרכבת נקטה בצעדים שונים כדי להגן על פעילותה. בין השאר נבנו עמדות משמר מבוצרות ליד גשרים וצמתים מרכזיים של רשת המסילות, הופעלו סיורים לאורך המסילות ועוד . המעניין שדווקא בתקופת "המרד הערבי" חל גידול בהקיף הפעילות בתחנה .הסיבה ככל הנראה לכך: השבתה של נמל יפו ,בתקופת "המרד הערבי" שגרמה להעברת מרבית המסחר היהודי לנמל חיפה. ב-1937 נפתחת תחנת הרכבת השנייה בחיפה, תחנת "חיפה מרכז" והידועה כיום בשם "רכבת מרכז השמונה" וחלק מתנועת הנוסעים עברה לתחנה החדשה.
מגדלי מים ומתקני מזוט ךתידלוק הקטרים שניבנו בשנות ה40 בתחנה [צילום:אל אלון]
התחנה במלחמת העולם השניה בתקופת מלחמת העולם השנייה הפך אזור תחנה הרכבת חיפה מזרח ששכנה בסמוך למתקני נפט ותחנות כח ,יעד להפצצת והפגזת האויב שהפציץ מתקנים סביב התחנה.בתחנת חיפה מזרח כידוע שכנה ההנהלה המרכזית של הרכבת המנדטורית. העיר חיפה כידוע הופצצה מספר פעמים במהלך מלחמת העולם ה - 2 . בתקיפה הראשונה ב 15- ביולי 1940 נפגעו מתקן זיקוק ומחסנים של חברת הדלק "של", בתקיפה נוספת נפגעו בית הקברות המוסלמי ובית קפה בצמוד למסגד איסתיקלל. בעקבות ההתקפות, שאירעו בסמיכות גדולה לתחנת הרכבת הוחלט לפזר את משרדי הנהלת הרכבת ברחבי העיר, בין השאר מחשש לביטחונם של העובדים. את מקומם תפס הצבא הבריטי ש"השתלט" על מבנים בתחנה לצרכיו ,בניהם האגף המערבי של בנין התחנה אשר שימש את משרדי חיל האספקה הבריטי, וכן הקים במתחם הרכבת מתקנים ומבנים חדשים כמו למשל, מבני "הקנטינה" שנבנו בתחילת שנות ה-40 ונותרו עד היום. נמל חיפה הועבר לשליטת הצי. תנועת הרכבות נמשכה אך גוייסה בחלקה לפעילות בעלת אופי צבאי .כמו הובלת לוחמים, ציוד לחימה וכדומה. סביב התחנה שכאמור שכנה בסמוך ל"מתקנים רגישים" (בתי זיקוק, תחנות כח וכדומה) הקימו הבריטים מחסומים, מגדלי ועמדות שמירה מבוצרים ותחנת הרכבת בחיפה דמתה לא פעם למחנה צבאי לכל דבר. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה והאטה בנמלים, וצמצום בהגעת אניות פחם לארץ, נוצר מחסור בפחם להנעת קטרי הקיטור בארץ, ועל כן הוחלט על הסבת הסקת קטרי הקיטור להנעה באמצעות מזוט במקום פחם. לצורך כך הוקמו בתחילת שנות ה-40 במתחם תחנת חיפה מזרח, מגדלי- מיכלי מזוט ובית משאבות לתדלוק הקטרים במזוט. מגדלי מכלים אלה קיימים עד היום וב-2006 בוצעו בהם עבודות שיפוצים ושימור. בשנות ה-40 נפתח במתחם תחנת הרכבת בחיפה מזרח בית ספר למקצועות הרכבת כדי להכשיר עובדים חדשים ולשפר מיומנות מקצועית של עובדים קיימים .חלק מהתלמידים התגוררו בתנאי פנימייה במבנים במתחם התחנה.
צילום:אלי אלון
קוי חיפה לשלוש ארצות סוריה מצריים ולבנון בחודש אוגוסט 1942 הושלמה מסילת חיפה- בירות ונפתח לתנועה קו חיפה בירות .כמה חודשים לאחר מכן, בדצמבר 1942 הושלמה הקמת המסילה לטריפולי. העבודות להקמת מסילה חיפה-בירות-טריפולי , החלו בסוף שנת 1941 וכללו חציבת מנהרות רכבת בראש הנקרא נטלו בהן חלק אלפי עובדים. רבים מהם הגיעו מניוזילנד ודרום אפריקה ותוך פחות משנה! הושלמה הקמת המסילה מחיפה עד טריפולי. עם השלמת קו חיפה בירות יצאו מחיפה רכבות לשלוש ארצות: סוריה, מצריים ולבנון. לוחות הזמנים פורסמו בעיתונות דאז באופן תדיר וקבוע . בשעות הבוקר יצאה מחיפה רכבת יומית ישירה לקנטרה שעברה דרך לוד והשפלה והגיע כעבר מספר שעות רב לעיירה קנטרה שעל גדת הסואץ' מחיר הכרטיס בין קנטרה לחיפה עלה 405 מיל .מקנטרה חזרה הרכבת לחיפה עם נוסעים .רכבות יומיות יצאו כידוע גם מחיפה לדרעא שבסוריה ועברו בתחנות "מסילת העמק" עפולה , בית שאן צמח ועוד .מדרעא יצאו הרכבות חזרה לתחנת חיפה. הרכב הנוסעים היה מגון, חיילים בריטיים, אוסטרליים, ניו-זילנדים ערבים יהודים, תיירים אירופאים שלל נוסעים מעמים וארצות שונות יכולתה למצא ברכבות אלה, כי הרכבות בארץ ישראל של אז חיברו בין ארצות ואפילו יבשות.
פיצוץ טרמינל התחנה על ידי האצ"ל בליל ה17-16 ביוני 1946 פוצצו לוחמי הפלמ"ח במסגרת מבצע "מרכולת"-הידוע גם בשם "ליל הגשרים", את גשר אל-חמה שעליו עברה מסילת הרכבת לדרעא שבסוריה ותנועת הרכבות לסוריה ולעבר הירדן בקו הרכבת החיג'אזית פסקה. ב-8 בספטמבר 1946 כחלק מהמאבק בשלטון הבריטי פגעו לוחמי האצ"ל בתא האיתות המזרחי של תחנת הרכבה חיפה מזרח ליד גשר של וגרמו לו נזקים כבדים. לא חלף שבוע ולוחמי האצ"ל "ביקרו" שוב בתחנה החיפאית .ב-16 בספטמבר 1946הם פוצצו את המבנה בתחנה זו האגף המרכזי נהרס כליל, ולאגף המזרחי נגרם נזק רב. מה שנותר כיום מהמבנה שהיה מהודר זה חלקו המערבי.
התחנה לאחר קום המדינה עם עזיבת הבריטים את הארץ ב-1948 עברו מתקני הרכבת בארץ ובתוכם תחנת חיפה לניהול רכבת ישראל. רכבת ישראל המשיכה להשתמש במבנה המרכזי בתחנה חיפה מזרח. ב-1948 חודשה הפעילות הרכבתית בקו חיפה- חדרה, ובקו חיפה-אכזיב. בשנות ה50 נסללה מסילת החוף וחודשה התנועה ב"מסילה המזרחית"
מתקן בתחנה [צילום:אלי אלון] בשנות ה-60 חלה הידלדלות בהובלת משא הכללי. נסגרו שלוחות מטענים רבות תחנת חיפה חדלה לשמש כמוצא או יעד למטענים למעט דרך השלוחות הפרטיות שעדיין פועלות. ב-1975 נפתחה תחנת הרכבת בת גלים ותחנת חיפה מזרח החלה מאבדת את הבכורה. בסוף שנות ה -90 נסגרה תחנה הנוסעים בחיפה מזרח ומבנה התחנה נשאר כמבנה משרדי הנהלת הרכבת בלבד. הרכבות חולפות בתחנה מבלי לעצור ב-2017 חודשה תנועת רכבות הנוסעים לתחנה ,בעקבות שיפוץ חלק מהרציף הבריטי, בשלב זה רק בזמן אירועים במוזיאון. ב-16 ביולי 2006 בימיה הראשונים של מלחמת לבנון השנייה ספג מוסך הקרונות במתחם התחנה פגיעה ישירה מטיל ארוך טווח שנורה מלבנון. הטיל חדר דרך גג המוסך, שמונה עובדים נהרגו ועשרות נפצעו על שמם קרויה תחנת "חיפה מרכז השמונה" .
כתבות נוספות של כותב זה : סיפורה של תחנת הרכבת חיפה מזרח תחנת הרכבת חיפה מזרח הייתה תחנת הרכבת הראשונה בחיפה |
אתר זה כולל מקצת מאות רבות של מאמרים כתבות וידיעות פרי עטו של אלי אלון שפורסמו בעיתונות הישראלית.
יום שישי, 19 ביוני 2020
סיפורה של תחנת הרכבת חיפה מזרח
דרג את התוכן:
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
פיגוע האוטובוס בקו 405 מ את: אלי אלון השבוע לפני 36 שנים בקיץ 1989 התרחש אחד מפיגועי הטרור הקשים והידועים בתולדות המדינה ובו נהרגו 16 נוסע...

-
נפטרה אהרונה דיין אשתו הראשונה של אסי דיין מאת: אלי אלון נפטרה אהרונה דיין אשתו הרא...
-
מלון כרמל בעפולה [צילום א.אלון ] סיפורו של מלון "כרמל" בעפולה מאת א.אלון מלון כרמל...
-
כאן בבית זה ברחוב טיומקין 10 בת"א שכנה במשך שנים רבות המערכת הראשית של עתי"ם [צילום אלי אלון] זיכרונותיי מעבודתי בעתי"ם ...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה