סיפורו של "מתחם הרכב" בירושלים
סיפורו של "מתחם הרכב" בירושלים
רבים מבניכם ודאי מכירים את גוש המבנים בני שתי-שלוש קומות הקומות הניצבים ברחוב יפו מול התחנה המרכזית החדשה בירושלים
מאת:אלי אלון
![]() רחוב יפו ירושלים מימין בניני "מתחם הרכב" [צילום אלי אלון] ברחוב יפו, בירושלים, בין הבתים שמספריהם 189-181 מול התחנה המרכזית החדשה בירושלים ניצב מתחם - טור של מבנים הידוע בכינוי "מתחם הרכב". המבנים הם מבני אבן, בני שתיים- שלוש קומות, רובם בעלי גג שטוח עם מרפסות הפונות לחזית רחוב יפו. המתחם כולו נבנה בשנות העשרים והשלושים של המאה ה-20 ובמשך עשרות שנים היווה ראשיתו האורבנית של רחוב יפו ואת הכניסה ההיסטורית לעיר. המתחם מחולק לשלושה גושי בניינים תשעה או עשרה במספר, לאורך של כ-150 מטר. קומת הקרקע שימשה למסחר והקומה העליונה למגורים. בתקופת המנדט התגוררו בו בצוותא משפחות ערביות ויהודיות. שחלקם ניהלו את החניות שבקומות הראשונות בבניין. יוסף פריצקי מי שהיה חבר כנסת ושר בממשלת ישראל , מספר לי כי מאחורי המבנים ב"מתחם הרכב" פעלה רפת בניהולם של סבו וסבתו יוסף ואסתר פריצקי שהתגוררו בבנין ושסיפקה חלב לתושבי האזור.(יוסף פריצקי נקרא על שם סבו) לאחר קום המדינה המשיכו חלק מהמשפחות להתגורר במקום. בשנות ה-50 עברו כמה מבנים במתחם לרשות המדינה ושימשו את משרדי מנהל הרכב הממשלתי וכך קיבל את כינויו "מתחם הרכב". בנוסף, שכנו במקום משרדים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרדים נוספים. במשך השנים פעלו בקומות הראשונות של המתחם כמה מוסכים. רעש כלי הרכב הרבים הפוקדים את רחוב יפו בקטע זה של הרחוב, והפיח הרב שנפלט מהם והחודר לבתים "הבריחו" אט אט תושבים ובעלי עסקים שהתגוררו במקום. בשנות התשעים המתחם ננטש כמעט כולו ומזה שנים לא מעטות עומדים המבנים נטושים ושוממים, עזובים ומוזנחים והפכו לריכוזי אשפה וגרוטאות ולמשכן להומלסים. סיירתי בימים אלה במקום. המבנים יפים במהותם גם אם ישנים ומוזנחים ובהחלט ראויים לשימור. מספר שנים מועט לאחר נטישת המתחם הוא תוכנן לשימור והתחדשות אורבנית. לאחר מכן עלה רעיון להשמיש את בתי המתחם עבור אנ"א - ארגון אכסניות הנוער. תוכניות אלו נגנזו. בשנת 2008 הוחל בתכנון הכניסה לעיר לירושלים. התוכנית הציעה לשמר את מתחם הרכב וכן את שכונת עץ חיים הסמוכה לגשר המיתרים. ביולי 2012 הוכרזו מבני "מתחם הרכב" לשימור על-ידי ועדת השימור וכן על-ידי ועדה המחוזית בעת הפקדת תוכנית הכניסה לעיר. בשנת 2013, אושרו מגדלים מדרום למתחם, המותנים בשימור בנייני המתחם. במסגרת תכנון תוכנית הכניסה לעיר הוכן תיק תיעוד מתחמי ושלושה תיקי תיעוד מפורטים לגושי הבניינים השונים מסקנות התיקים היו שיש לשמר את כל המבנים במתחם מלבד הריסת תוספות בנייה מאוחרות. מבנה במתחם הרכב ברחוב יפו בירושלים [צילום:אלי אלון] המאבק לשימור מתחם הרכב בשנים האחרונות מתנהל מאבק על שימור "מתחם הרכב" מול עירית ירושלים המבקשת להרוס חלק מהמבנים ההיסטוריים. על-פי מה שפורסם בתקשורת מתכננת העירייה להקים בשטח המתחם בתים רבי קומות,שיכללו מגורים ומרכז מסחרי. בראש המאבק למען שימור המקום עומדת המועצה לשימור אתרי מורשת ומחוז ירושלים של המועצה בראשותו של איציק שוויקי. במועצה טוענים כי לבתים האלה "ערך אדריכלי" ואסתטי רב, בשל יפי החזיתות, עבודות האבן המעולות ושלל פרטים קישוטיים עם עבודות פרזול נאים במיוחד. ייחודיות נוספת של המתחם נובעת מהיותו חלק אינטגרלי של המרחב סביבו המהווה זיכרון היסטורי של דרך יפו ההיסטורית המקבלת את הנכנס בשערי העיר בבנייה אופיינית לעיר שלא ניתן למצוא כמותה בימינו אלה. אנשי המועצה מציינים כי "על אף שהבתים במתחם ננטשו לפני זמן רב, מצבם הפיזי מניח את הדעת והיכולת לשמרם קיימת. נוכח כל אלה דורשת המועצה לשימור אתרים, לבטל את התוכניות להריסת ארבעה מבנים במתחם הרכב שברחוב יפו מול התחנה המרכזית של ירושלים. במועצה לשימור אומרים עוד כי המבנים בהם מדובר היוו ועודם מהווים את תחילתה של דרך יפו-ירושלים המגעת עד לשער יפו ולכן מהווים בעצם נוכחותם את הכניסה ההיסטורית לעיר. מעמד זה מקנה להם ערכי שימור מהמעלה הראשונה כחלק מסיפורה של העיר. לעומת זאת, עיריית ירושלים מבקשת ומתעקשת להרוס חלק ממבני מתחם הרכב ועל-פי התוכנית שמתגבשת כך לפחות פורסם בתקשורת מתוכננים לקום במקום שני מגדלים רבי קומות ומרכז מסחרי. לטענת העירייה הריסת המבנים במתחם הרכב נדרשת כדי לקדם פיתוח מתחם הכניסה לעיר וכדי לאפשר הקמת כיכר רחבת ידיים שתקלוט את תנועת הולכי הרגל במעבר בין אמצעי התחבורה השונים במקום: הרכבת המהירה, הרכבת הקלה, וכמובן האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים לצמצום הסיכון הבטיחותי העלול להיווצר כתוצאה מתנועת הולכי הרגל הרבה. בתגובה לטענות העירייה כי הרס המבנים "במתחם הרכב", נדרש כדי לאפשר קליטת ומעבר בטוח של הולכי הרגל הרבים שיפקדו את המקום עם הפעלתה הסדירה של הרכבת המהירה, אומרים במועצה לשימור אתרי: "סוגיית עומס הולכי הרגל הצפויה באזור הכניסה לעיר בעוד עשר או עשרים שנים היא אכן סוגיה כבדת משקל אך יש לה פתרון באמצעות ההצעה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל המותירה את המבנים במקום ופותחת את שורת החנויות למעבר של הולכי הרגל. בכך משלבת ההצעה את מעשה השימור ומאפשרת את תנועת הולכי הרגל באזור מקורה כשמעליו הקומות העליונות היכולות לשמש כמסעדות, תחנות מידע לתיירים ולשימושים אחרים שיידרשו במקום". בחודש ינואר 2018 אישרה ועדת השימור העירונית בקשתה של העירייה להתיר לה להרוס חלק מהמבנים ב"מתחם הרכב". המועצה לשימור הגישה ערר על ההחלטה ומעניין איך הדברים יתפתחו בהמשך. אנו נעקב ונדווח. כתבה נוספת על מתחם הרכב בירושלים המאבק על שימור "מתחם הרכב" בירושליםרבים מבניכם ודאי מכירים את גוש המבנים בני 3-2 הקומות הניצבים ברחוב יפו מול התחנה המרכזית החדשה בירושלים |
מרחבי הרשת
בלי להתחכם – 115% תשואה בשלוש שנים.Dbroker
כך הצלחתי לפרוש לפנסיה עם מליון דולר, בלי להבין בשוק ההוןDbroker
הפרויקט בחדרה שצפוי להניב רווח של 106% למשקיעים – ב-4 שניםReal Invest השקעות
אז כמה באמת עולה ביטוח דירה? לא יקר כמו שחשבת »ביטוח ישיר
מהפך: שכונת קריית יובל בירושלים משנה את פניה. קבלו הצצה!כל העיר ירושלים
שרי אריסון: "אני אוהבת את ישראל ונשארת בארץ. זה הבית שלי ושל משפחתי"מהות החיים
מיניות וזוגיות בעידן החדשרדיו מהות החיים
חייבים את ערוצי הספורט? זאת החבילה שתחסוך לכם הרבה כסףסלקום TV
מיטב דש מנג'ר: תיק השקעות דיגיטלי שכדאי להכירלחסוך ולחיות טוב
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
תגובות אחרונות
liat62 בתגובה על סיפורו של בית חולים ההיסטורי שערי צדק הישן
שטוטית בתגובה על מת איש התקשורת אורי אלוני
שולה63 בתגובה על מוכר הנקניקיות המזמר מ"מוגרבי"
שולה63 בתגובה על "המדור לחיפוש קרובים"
שטוטית בתגובה על סיפורה של קריינית הרדיו נעמי דליות
חייםנוי בתגובה על "שיכון העיתונאים" ביד אליהו ת"א
שטוטית בתגובה על סיפורה של ליה דוליצקיה
א ח א ב בתגובה על התחנה המרכזית הראשונה של עפולה
יוסיברנשטיין בתגובה על מת ההיסטוריון והעיתונאי פרופ' שלמה אהרונסון
שטוטית בתגובה על מת הפזמונאי והמשורר יוסי גמזו
יורם.אל-קמינו בתגובה על סיפורו של "גן בנימין" ההיסטורי בחיפה
שטוטית בתגובה על המבנה ההיסטורי במעבר מנדלבאום הפך לישיבה
שטוטית בתגובה על זוכרים את גדעון שמר
שיח אחר בתגובה על דבר אלי בשירים" - סיפור חייו של אורי אסף
שטוטית בתגובה על צילום מגבעת שימרון אל שדות נהלל
שטוטית בתגובה על סיפורו חייו של אמנון בקר
שטוטית בתגובה על סיפורו של בית העלמין העתיק בחברון
רונית אברהם בתגובה על פסל פסיפס "תולדות תל אביב" של נחום גוטמן
תגובות אחרונות
liat62 בתגובה על סיפורו של בית חולים ההיסטורי שערי צדק הישן
שטוטית בתגובה על מת איש התקשורת אורי אלוני
שולה63 בתגובה על מוכר הנקניקיות המזמר מ"מוגרבי"
שולה63 בתגובה על "המדור לחיפוש קרובים"
שטוטית בתגובה על סיפורה של קריינית הרדיו נעמי דליות
חייםנוי בתגובה על "שיכון העיתונאים" ביד אליהו ת"א
תגובות אחרונות
liat62 בתגובה על סיפורו של בית חולים ההיסטורי שערי צדק הישן
שטוטית בתגובה על מת איש התקשורת אורי אלוני
שולה63 בתגובה על מוכר הנקניקיות המזמר מ"מוגרבי"
שולה63 בתגובה על "המדור לחיפוש קרובים"
שטוטית בתגובה על סיפורה של קריינית הרדיו נעמי דליות
חייםנוי בתגובה על "שיכון העיתונאים" ביד אליהו ת"א
- מדורים
- העמוד הראשון
- הייטק
- שוק ההון
- וול סטריט
- טקניישן
- חיסכון לכל ילד
- קריירה
- דין וחשבון
- צרכנות
- עורך דין תכנון ובנייה
- מדיה ופרסום
- החזרי מס לשכירים
- אלי סאסי קידום אתרים
אלי אלון-עיתונא...
1035
771 הודעות
- זמין לצ'אט
התנתקות
פורסם על ידי אלי אלון-עתונאי @ יוני 27, 2020
0 תגובות
0 תגובות:
הוסף רשומת תגובה
הירשם תגובות לפרסום [Atom]
<< דף הבית