יום שלישי, 23 ביולי 2013

נפטר שמואל ("פיסקה") פירסטנברג ממיסדי "צוותא" .

   נפטר שמואל  פירסטנברג "האבא של צוותא"  

  
מאת: אלי אלון


 

שמואל ("פיסקה") פירסטנברג ממיסדי  מועדון התרבות  "צוותא"   בתל אביב ומנהלו בשנות ה-60 נפטר בשבוע שעבר.בן  96 היה במותו.


פירסטנברג הוא אביה של העיתונאית יעל גבירץ.
 
 פירסטנברג שכונה בפי כל מכריו נולד בפולין בשנת 1917. בגיל 15 עלה עם משפחתו ארצה.הוא התחנך בקן "השומר הצעיר" בתל אביב  ועבר להיות חבר בקיבוץ בית אלפא  שבעמק ומשם עבר לקיבוץ יקום ונמנה על מייסדיו. ,"פיסקה" שימש בשורה של תפקידים ציבוריים מטעם תנועת מפ"ם, כיהן כרכז החטיבה הצעירה (ח"ץ) של מפ"ם ושהה מספר שנים בשליחות תנועה זו בברזיל ,אולם פירסטנברג מזוהה יותר מכל עם היותו  ממיסדי"מועדון לתרבות  מתקדמת צוותא" ומנהלו  בשנות השישים. הוא החל לנהל את  מועדון "צוותא" עוד כשזה  שכן  ברחוב דיזנגוף 214 בתל אביב בשנת  1963 עבר מועדון "צוותא" לשכון ברחוב מאפו 11  בתל אביב. פירסטנברג  הפיח רוח חיים במועדון שהיה עד  למעברו למשכנו החדש במאפו מנומנם משהו והפכו למקום שוקק פעילות תרבותית עניפה.  ביוזמתו של פירסטנברג פעל המועדון 7 ימים בשבוע .הוא גם הרחיב את תחומי פעילות המועדון : במועדון  פעלו ערבי מוזיקה (מקלאסית ועד רוק'נרול),  ערבי תיאטרון. שירה בציבור, ערבי קאברט סאטירי  ועוד. שלא כבשנים הראשונות של צוותא  איפשר פירסטנברג  גם לאמנים ,יוצרים שאינם נמנים על אנשי   תנועת מפ"ם להופיע בצוותא גם אם הדבר לא  תמיד מצא  חן בקרב כמה מראשי ואנשי תנועת  מפ"ם  בשנים אלה נחשב "צוותא" כאחד ממקומות התרבות הפעילים והחשובים במדינה.במלחמת ששת הימים היה "צוותא" פתוח 24 שעות ביממה.בשנת 1972 עבר "צוותא" לביתו  הנוכחי ברחוב אבן-גבירול, ותפקיד המנהל  הוטל על ניסים ציון ז"ל, מקיבוץ רשפים,חתנו של יעקב חזן.
 אשתו הראשונה של פירסטנברג חנה נפטרה בגיל צעיר  ונקברה בקיבוץ יקום ,להם שלושה ילדים :רותי ד"ר לכימיה,המתגוררת כיום בארצות הברית,דוד, מנהל חברת הייטק והעיתונאית יעל גבירץ. נכדתו היא  השחקנית חני פירסטנברג ממשתתפות תוכנית הטלוויזיה הבורגנים ומבצעת השיר הידוע ,"לא קלה,לא קלה דרכנו"
  לאחר מות אשתו חנה נישא  לעמליה חבצלת ,אלמנתו של הבמאי והיוצר  זאב חבצלת שנהרג בשנת 1962 בתאונת טרקטור  בקיבוץ בית אלפא.עמליה הייתה מחנכת במוסד החינוכי גלבוע ויועצת בשירות הפסיכולוגי החינוכי בתחנת העמקים של מועצה אזורית הגלבוע.
בתחילת שנות ה-70 עזב שמואל פירסטנברג את קיבוצו יקום ועבר להתגורר בתל אביב
 בשנת 1972 עבר צוותא לביתו  הנוכחי ברחוב אבן-גבירול, ותפקיד המנהל  הוטל על ניסים ציון ז"ל, מקיבוץ רשפים, גם לאחר הפרישה מצוותא המשיך פירסטנברג

 
בשנת 2005 העניקה עריית תל אביב לפירסטנברג את אות יקיר העיר תל אביב כאות הוקרה על פועלו ותרומתו לחיי התרבות בעיר.
 הגם שהתגורר שנים  בתל אביב פירסטנברג נטמן על פי בקשתו בבית העלמין בקיבוץ יקום.
 
 
 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...