יום שני, 10 בפברואר 2014

"משה שרת היה אולי המאהב הגדול ביותר בכל ממשלות ישראל"



''
 כותבי ביוגרפיות משוחחים מספרים על כתיבה ביוגרפית בצילום מימין לשמאל מיכאל בר זוהר,נורית גוברין, אריה אבנרי,גבי שפר עמוס גלבוע
.

"משה שרת היה אולי  המאהב הגדול ביותר בכל ממשלות ישראל"

 מאת א.אלון

"משה שרת היה  אולי המאהב הגדול ביותר בכל ממשלות ישראל,הוא אהב נשים ונשים אהבו אותו ",כך מגלה -חושף פרופ' גבי שפר שכתב את הביוגרפיה על משה שרת ברומזו כי למשה שרת מי שהיה ראש הממשלה השני של מדינת  ישראל ושר החוץ שלה , היו רומנים ומערכות יחסים עם נשים לא מעטות. 
שפר אמר דברים אלה בערב שדן בנושא כתיבה ביוגרפית שנערך הערב ( יום א' 9.2.14 )באולם "בית הסופר" בתל אביב.  דבריו אלה של שפר הפתיעו רבים מן השומעים שכן שמו של שרת לא נכרך בעבר לפחות לא בצורה בולטת  עם פרשיות אהבים ורומנים כדוגמת משה דיין ,גולדה מאיר ,דוד רמז ואישי ציבור נוספים.
בערב השתתפו חמישה כותבי ביוגרפיות בתחומים שונים של ביוגרפיות: :  העיתונאי  חושף השחיתויות  אריה אבנרי  שגם הנחה את הערב וכידוע כתב ביוגרפיה על אישים רבים ובהם על ח"כ  אברהם שפירא, יעקב לוינסון דוד לוי ועוד,  ההיסטוריון והסופר  מיכאל בר- זוהר שכתב את הביוגרפיה של בן גוריון שמעון פרס ועוד  ,חוקרת הספרות  פרופ' נורית גוברין שכתבה ביוגרפיה על הסופרת דבורה בארון ועל הסופרים גרשון שופמן  ואהרון מגד . איש המודיעין  תת אלוף (במיל)עמוס גלבוע שכתב ביוגרפיה על אהרון יריב ופרופ' גבי שפר שכתב כאמור ביוגרפיה על משה שרת.

כותבי הביוגרפיות דנו בערב  בנושאים הקשורים לכתיבת ביוגרפיות  כמו למשל, באיזו מידה משפיע  יחס אישי של כותב ביוגרפיה למושא כתיבת על האמת ההיסטורית של הביוגרפיה,האם יש לפרסם בביוגרפיה מידע שעלול לפגוע בצנעת הפרט גם אם זה תורם להבנת האישיות של האדם שעליו נכתבת הביוגרפיה ומהו ההבדל בן כתיבת ביוגרפיה על אדם חי לבין כתיבה ביוגרפית על אדם שמת .


 כותבי הביוגרפיות שילבו סיפורים מרתקים אישיים ואפילו פיקנטיים  על מושאי כתיבתם. אריה אבנרי סיפר כי הציעו לו סכומים נכבדים  כדי שלא יפרסם את ספרו "הגביר" על חבר הכנסת  אברהם שפירא איש אגודת ישראל. אבנרי מעריך כי שפירא חשש מפגיעה בנושאי צנעת הפרט הקשורים לשפירא  וציין כי לא התכוון לכתוב כלל על נושאים אלה .

מיכאל בר זוהר  סיפר כי שמעון פרס דרש  ממנו   בתוקף שישמיט את מה שכתב עליו בביוגרפיה כי לא שירת בצה"ל בטענה כי הדברים אינם נכונים. בר זוהר סיפר כי  מעיון מעמיק בפרוטוקולים על ישיבות הממשלה ואלופי צה"ל שדנו  בנושא חטיפת המטוס איר פראנס  באנטבה עולה בברור  כי מי שדחף לפעולת החילוץ באנטבה היה דווקא  שמעון פרס  ואילו רבין התנגד בתחילה  לפעולת חילוץ  ולולי נחרצותו של שמעון פרס לקיום המבצע ספק אם היה זה  יוצא לפועל. בהקשר לכך סיפר בר זוהר כי  ביקש לשמוע   את דעתם של שר ידוע  וכן של אישיות  ביטחונית בכירה  בעניין חלקו של פרס באנטבה ואלה טענו בפניו דברים הפוכים לנאמר בפרוטוקולים וטענו כי חלקו של פרס במבצע אנטבה  לא  היה גדול.  לדבריו של בר זוהר עשו זאת מתןך טינה אישית לפרס ואף פירט את הסיבות לטינה זו  .הדבר מצביע  מדגיש  בר זוהר ,כי צריך לבדוק היטב ולאמת  דברי המרואיינים המתראיינים לצורך כתיבת ביוגרפיה כדי שתהיה אמינה  ושלא תחטא לאמת ההיסטורית.
תת אלוף (מיל)עמוס גלבוע שהיה בן השאר עוזר ראש אמ"ן למחקר  וסגן נספח צה"ל בוושינגטון סיפר בערב  כי אהרון יריב  עליו כתב  ספר ביוגרפיה בשם "מר מודיעין "היה אדם אהוב עליו  ואישיות גדולה  אבל היו לו גם חסרונות ו"לא הסתרתי אותם בביוגרפיה שכתבתי. עבדתי עימו והכרתי אותו היטב  ואף תיארתי בביוגרפיה את הרגליו היום יומיים  .גלבוע  סיפר  פרט שאולי לא ידוע לרבים כי  לאהרן יריב ולרעייתו נחמה לא נולדו ילדים והשניים מאד רצו בילדים ואימצו בן שהוא כיום בשנות ה-50 שלו וטיפלו בו והשקיעו בו במסירות אין קץ.  

פרופ' גבריאל (גבי)שפר מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים שכתב ביוגרפיה מקיפה על משה שרת ואף זכה על עבודתו זו בפרס ראש הממשלה  סיפר בערב כי  לא הכיר אישית את  מושא עבודתו משה שרת אך נוטה לסמפט את האיש בשל אישיותו ודרכו המדינית  הדבר לא הפריע לו לכתוב את הביוגרפיה על שרת במלא אובייקטיביות ובצד הישגיו ותרומתו  של שרת למדינת ישראל ציין בביוגרפיה  גם את כישלונותיו.
ככלל אומר שפר, תרומתו של  משה שרת למדינת ישראל רבה  אבל היא הושכחה ורוב הציבור לא יודע ומכיר  את פעליו  של משה שרת ותרומתו למדינת ישראל ועצמאותה. שפר אומר  כי  משה שרת ידע 8 שפות וניהל קשרים ומפגשים רבים עם אישים  בעולם   כיום מופצת הביוגרפיה של שפר על משה שרת בשפה האנגלית. שפר גילה  כי בעתיד הקרוב תצא ביוגרפיה שלו  על משה  שרת  בעברית

''  ''
 עמוס גלבוע   פרופ' נורית גוברין



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...