יום רביעי, 26 במרץ 2014

נשים בירושלים דורשות לקרוא רחוב בעיר על שמה של חמדה בן -יהודה אשת אליעזר בן יהודה


''

 חמדה בן יהודה ובעלה אליעזר בן יהודה 1912 (צילום מויקיפדיה)

נשים בירושלים דורשות  לקרוא רחוב בעיר על שמה של חמדה בן -יהודה אשת אליעזר בן יהודה


                                           
רק כ-5 אחוז מכלל רחובות ירושלים נקראים על שם נשים .בסוף השבוע התכנסו בבניין העירייה בירושלים בראשות סגנית ראש העיר  כמה עשרות נשים  לכנס מיוחד תחת הכותרת"הנשים כובשות את הרחוב" שבא למחות כנגד אפלית הנשים בקריאת רחובות על שמן ולקרוא לשינוי המצב . דוברות בכנס אומרות :" יש מספיק נשים  הראויות שרחוב בעיר יקרא על שמן כמו למשל ,חמדה בן-יהודה,סופרת ועיתונאית  שהייתה הרבה יותר מאשתו של מחייה השפה העברית, אלא השלימה את כתיבת המילון העברי ועוד .

 מאת :אלי אלון
מסתבר שנשות ישראל  מקופחות לעומת הגברים  לא רק בתנאי שכר ובמינויים  לתפקידים בכירים  ותפקידי ניהול אלא גם במספר  הרחובות הנקראים על שם נשים .בעיר תל אביב יפו , למשל, שהיא במידה רבה עיר  ליברלית ופמיניסטית , רק 62 מתוך 2439 רחובות נקראים על שם נשים כלומר רק 2.5%.נתון מפתיע ומדהים.
גם  בירושלים המצב  דומה למדי: מתוך 3,500 רחובות בירושלים רק 170 רחובות נקראו על שמן של נשים, כלומר, 5% בלבד.

נשים מירושלים בראשות סגנית ראש העיר  רחל עזריה  התכנסו  ביום ד' .3.14 19 בבניין העירייה ברחוב  ספרא לכנס מיוחד תחת הכותרת" נשים כובשות את הרחוב" שבא למחות כנגד אפליה זו  ויצאו בקריאה לשינוי המצב .הדוברות בכנס  ציינו כי יש מספיק נשים בירושלים הראויות שיקרא על שמן רחובות בבירה. אחת הנשים  שהוזכרו כראויה  ביותר  לקריאת רחוב על שמה היא חמדה בן יהודה, רעייתו השנייה  של מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה ואחות דבורה אשתו הראשונה. חמדה הייתה עיתונאית וסופרת אישיות בפני עצמה  אפשר לומר במושגים של אז כי הייתה סוג של פנימסטית. אך נראה כי גורמים חרדיים "לא מתלהבים" מהרעיון ולא ברור אם ימצא רוב בוועדת השמות העירונית  לקרוא רחוב על שמה בשל התנגדות לכך והפעלת לחץ מצד גורמים חרדים . דמות נוספת שהועלתה כראויה  שיקרא רחוב על שמה היא הרבנית ברכה קפאח ז"ל דמות ירושלמית ידועה שעסקה במעשי חסד וצדקה וגם שמה של אשת הפלמ"ח נתיבה בן יהודה תושבת ירושלים במשך שנים רבות, מועלה כראויה לרחוב על שמה .אך כאן  ככל הנראה צפויה התנגדות גורפת של חרדים.
מיכל ברגמן,פעילה דתית-פמיניסטית ופעילה בתחום ההיא-היסטוריה: החזרת נשים להיסטוריה באמצעות כתיבת ערכים בויקיפדיה וכתיבה בכלל. ציינה  בדברים שנשאה בכנס  כי יש נשים רבות פורצות דרך 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...