יום ראשון, 26 ביולי 2020

קב שרת בטקס הענקת אות יקיר העיר תל אביב [צילום כפיר סיוון באדיבות דוברות עיריית תל אביב]
יעקב שרת - יקיר העיר תל אביב
ביום העצמאות האחרון הוענק בטקס חגיגי אות יקיר העיר תל אביב יפו לשנת 2019. בין המעוטרים באות הנכבד , יעקב שרת (92) עיתונאי, מתרגם ופזמונאי, בנו של משה שרת ראש הממשלה השני של מדינת ישראל

מאת אלי אלון

יעקב שרת, בנם בכורם של ציפורה מאירוב ומשה שרת נולד בשנת 1927 בתל אביב.אחריו נולדו אחותו יעל מדיני,לימים סופרת ואחיו הצעיר בן הזקונים של משה וציפורה שרת , חיים שרת מאנשי קיבוץ חמדיה וממקימי הישוב הר חלוץ בגליל. בשנת 1931 בהיות יעקב בן 4 , עברה המשפחה לירושלים. כאן למד יעקב בבית הספר "בית הכרם". בנעוריו היה חבר בתנועת הנוער "מחנות העולים". במסגרת הכשרה של הפלמ"ח, שהה בשנת 1944תקופת מה ביישוב בית הערבה. בתקופת מלחמת העולם השנייה בהיותו בן 17 בלבד התגייס לבריגדה היהודית ונשלח למצרים, לבלגיה ולחזית באיטליה. בשנת 1946 נמנה עם מקימי קיבוץ חצרים - אחת מ-11 נקודות ישוב אשר הוקמו בנגב.
למד "רוסיהלוגיה" בארצות הבית ובאנגליה
בתחילת שנות ה-50 החל ללמוד רוסית ולימודי רוסיה באוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק. כעבור כשלוש שנים ביוני 1956 הוסמך באוניברסיטה זו כ"בוגר למדעים" כשהחוג הראשי בלימודיו הוא הכלכלה, המדיניות והתרבות של רוסיה. בקיץ של אותה שנה יצא לאנגליה ללמוד באוניברסיטת אוקספורד. עם סיום לימודיו הצטרף לארגון "נתיב" שפעל תחת משרד ראש הממשלה, במטרה לשמר את הקשר של ישראל עם יהודי מזרח אירופה ובמיוחד עם יהודי ברית המועצות.על אופי פעילותו שם אין לי פרטים .

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏4‏ אנשים‏, ‏‏אנשים מחייכים‏, ‏‏‏אנשים עומדים‏ ו‏בתוך מבנה‏‏‏‏‏
יעקב שרת וראש העירייה רון חולדאי [צילום כפיר סיוון דוברות עירית תל אביב -יפו]

מזכיר ראשון בשגרירות ישראל במוסקבה


ביוני 1960 החל שרת לשרת בתפקיד מזכיר ראשון בשגרירות ישראל במוסקבה. בימי שירותו ברוסיה ביקר בערים שונות בברית המועצות נפגש עם יהודים ובימי חג בא לתפילות בבתי כנסת. אולם כעבור שנה נקטעה כהונתו ברוסיה .בסוף יוני 1961 בעת שיעקב שרת ורעייתו רינה בילו חופשה עם שני ילדיהם במלון בריגה בירת לטביה, והיו בדרכם מהמסעדה של המלון לעבר חדרם שבקומה הרביעית, ניגשו אליהם "פקידים סובייטיים" וביקשו מהם להתלוות אליהם.

הם נחקרו במשך כשלוש שעות ושוחררו. יעקב שרת סיפר כי החוקרים התייחסו אליו ואל אשתו בגסות. השלטונות האשימו את יעקב שרת בריגול והודיעו לו כי הוא נדרש לצאת מתחומי ברית המועצות. בהודעה לסוכנות הידיעות "טאס", מסרו השלטונות הרוסים כי "שרת סייר בחלקים שונים של ברית המועצות לשם הקמת קשרי ריגול והפצת ספרות ציונית אנטי סובייטית בלתי חוקית ואף נתפס כאשר ניסה להשיג מסמכים סודיים". כעבור 3 ימים עזב יעקב שרת את רוסיה יחד עם רעייתו רינה ושני ילדיהם ובתחילת יולי 1961 הגיעו לישראל.
.תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏4‏ אנשים‏, ‏אנשים מחייכים‏‏
מימין לשמאל יעל מדיני,משה שרת,חיים שרת ציפורה שרת צילום ארכיון משה שרת


חבר מערכת "מעריב"


במחצית שנות ה-60 הצטרף יעקב שרת למערכת עיתון מעריב. ובמשך למעלה משני עשורים פרסם בעיתון זה מאמרים וטורים פוליטיים, מקאמות ונמנה עם צוות עורכי גיליון סוף השבוע של העיתון. במקביל לעבודתו ב"מעריב" החל לפרסם את יומניו וכתביו של אביו. בשנת 1978 הוציא לאור את "היומן האישי של משה שרת" בשמונה כרכים. כן הוציא לאור ספרים המבוססים על כתביו של אביו. פרסום יומניו וכתביו של משה שרת עוררו הדים רבים. יעקב שרת הרצה במסגרות שונות על יהדות ברית המועצות והשתתף באירועים רבים הקשורים באביו משה שרת. הוא כואב את הדחתו של אביו וטוען כי נעשה לו עוול. "את העוול הזה אי-אפשר לתקן", הוא אומר.

לאחר פרישתו לגמלאות הקים את "העמותה למורשת משה שרת". במטרה לרכז, לאגור, לקטלג את כל כתבי משה שרת בשנות פעילותו היישובית והממלכתית בתקופה 1965-1919, ולהוציא לאור כתבים אלה בצורה מסודרת ומוערת וזאת מתוך הכרה כי כתביו של משה שרת, כמנהיג ציוני ראשון במעלה, חייבים להיות נגישים לכל לומד ומעיין במתכונת של ספרים מוערים היטב".

אות יקיר העיר תל אביב


ביום העצמאות האחרון הוענק כאמור ליעקב שרת בטקס חגיגי שנערך ב"בית האופרה" בתל אביב, אות יקיר העיר תל אביב-יפו לשנת 2019. אומר יעקב שרת: "תל אביב היא עיר נפלאה עיר דינמית עיר שאתה מרגיש בה חופש עיר שבניגוד לירושלים השחורה היא עיר לבנה עם כל המשמעיות של הדברים האלה העיר מאוד יקרה לי ואני אוהב אותה" .


י הגם שקיבל אות כבוד מעיריית תל אביב-יפו, שרת מאוד כועס על עירייה תל אביב על שלא מסייעת כראוי לעמותה להנצחת משה שרת הפועלת בעיר. אומר לי שרת "המפעל הזה העמותה הוא מפעל המוציא לאור את כתביו הרבים של משה שרת וזו תרומה ייחודית שמוסיפה לעיר איזשהו נופך", הוא מציין ומדגיש את העובדה כי אביו משה שרת הוא ראש הממשלה היחידי הקבור בתל אביב והדבר נעשה על פי צוואתו המפורשת .
''
יעקב שרת עומד ליד ציור פרוטרט של אביו משה שרת 2001 [צילום: משה מילנר/לע"מ]י


תירגם וחיבר ספרים רבים


יעקב שרת תירגם ספרים רבים מאנגלית ומרוסית. ובהם את ספרו של דזמונד מוריס, "הקוף העירום", ספרו של בני מוריס "קורבנות" תולדות הסכסוך הציוני - ערבי", ו-"לשון הגוף" ספרו של יוליוס פאסט, וכמו-כן תירגם ספרי ילדים קלאסיים כספרי ההרפתקאות של פרידריך וילהלם מדר והספר "מונפליט" של ג'ון מיד פוקנר. כמו כן חיבר שורה של ספרי עיון. אחד הבולטים שבהם הוא הספר "מדינת ישראל לבית אלטנוילנד איננה" שיצא לאור בשנת 1989, בעת תקופת האינתיפאדה הראשונה, ובו הוא מנבא את מותו של המפעל הציוני, משום שאם ה'כיבוש והדיכוי' לא ייפסקו, מרחץ הדמים במזרח התיכון לא יסתיים, דבר שיסכן לדעתו את המפעל הציוני.ספר נוסף שכתב הוא "פניני קדם" (2012) ובו יותר מ-1,600 פתגמים שליקט מספרי התנ"ך.
על המצב כיום במדינה אומר לי יעקב שרת "אני מאוד לא מרוצה ממה שקורה במדינה. אני לא יכול להזדהות עם המדינה בה נולדתי וחוזה שחורות לעתידה".
.
מחבר "נגן לי ירדן" ו"נמה יפה נמה"


לא רבים יודעים כי יעקב שרת לצד פעילותו העיתונאית והספרותית הוא גם פזמונאי וכמה משירים שכתב הפכו מזה כבר לקלסיקה בזמר הישראלי. בין השירים שכתב: "נגן לי ירדן", "נמה יפו נמה", "אהבה פשוטה", "כנרת אחרת" "טיול בגליל", ועוד.

יעקב שרת נשוי לרִנָּה שרת מורה למחול, כוראוגרפית וחוקרת מחול. ולהם שלושה ילדים. יורם שרת, אורית שרת פורטר עיתונאית בעברה עוסקת בכתיבה ובהנחיית קבוצות, ונורית, אמנית וידאו.

כתבה נוספת על יעקב שרת
''
יעקב שרת עומד ליד ציור פרוטרט של אביו משה שרת 2001


יעקב שרת - יקיר העיר תל אביב בין המעוטרים באות יקיר העיר תל אביב יפו לשנת 2019 - יעקב שרת (92) עיתונאי, מתרגם ופזמונאי, בנו של משה שרת ראש הממשלה השני של מדינת ישראלאלי אלון | לסיפור המלא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...