יום שני, 23 בינואר 2012

אלי אלון עיתונאי | פגיעה בצנעת הפרט בחסות משרד האנרגיה


 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
תעשיית החתונות (חלק ב)
23/01/2012   |   יוסף קנדלקר
 
 
 
מרד של רופאים ועיתונאים
23/01/2012   |   מתי דוד
 
 
 
יוסף הצדיק
23/01/2012   |   הרב אליהו קאופמן
 
 
 
האם תהיה מלחמה בתשע"ב - 2012?
23/01/2012   |   אריה יצחקי
 
 
 
מקום של כבוד ברשימה השחורה
23/01/2012   |   איתן קלינסקי
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 


אלי אלוןעיתונאי  |  תגובות
פגיעה בצנעת הפרט בחסות משרד האנרגיה
מחשבי החנויות חוברו למאגרי המידע של משרד האוצר [צילום: AP]

לא הייתה דרך אחרת
עוזרת דוברת משרד האנרגיה והמים, מעיין אלמקייס, מאשרת בשיחה איתי כי החנויות אכן חוברו, בתקופת המבצע, למאגר המידע וזאת כדי לברר מי זכאי ליהנות מהמבצע של המקררים. "לא הייתה לנו דרך אחרת לקיים את המבצע", היא אומרת

   רשימות קודמות
  "התקווה" לא נשמע ב"היכל העצמאות"
  להחרים את הפילוסוף ז'ק רנסייר
  רצוי בקיבוץ, אבל לא בבית שמש
  הרב החשוד בעבירות מין התנדב כנהג אמבולנס
  אחסון לא-מקורה במושבים: מכשירים את השרץ
במסגרת מבצע "מקררים חסכניים מסובסדים" חוברו מחשבי חנויות החשמל למאגר המידע הממשלתי על זכאי הבטחת הכנסה והתוצאה: שמותיהם ופרטיהם של אלפי מקבלי קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי היו חשופים ונגישים, במשך כל תקופת המבצע, לעשרות רבות של מוכרים ואולי אף לעובדים אחרים בחנויות חשמל ברחבי הארץ

▪  ▪  ▪
שמותיהם ופרטיהם של אלפי מקבלי הבטחת או השלמת הכנסה היו למעשה חשופים ונגישים, למשך מספר ימים לא מעטים לעשרות רבות של מוכרים בחנויות חשמל ברחבי הארץ.

מדובר במוכרים ועובדים בחנויות חשמל רבות מכל רחבי הארץ שהשתתפו במבצע "מקררים חסכניים מסובסדים" שערך לא מכבר משרד האנרגיה והמים ובמסגרתו נמכרו בחנויות החשמל מקררים חסכני אנרגיה לאלפי זכאי קצבת הבטחת הכנסה במחירים זולים ומסובסדים. כדי לדעת מי זכאי ליהנות מהמבצע חוברו מערכות המחשוב ומחשבי החנויות במשך כל תקופת המבצע למאגר המידע של משרד האוצר ובו רשימת מקבלי קצבת הבטחת הכנסה שהועברה מהביטוח הלאומי.

מידע נגיש לכל מוכר

למעשה, פוטנציאלית, היה יכול כל מוכר בחנות, בתקופת המבצע, להקיש מספר תעודת זהות על המקלדת במחשבי החנות ולדעת אם נושא מספר תעודת זהות זו מקבל קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי או אם לאו וכן לדעת פרטים על כתובתו ופרטים אישיים נוספים אודותיו.

חשוב לציין כי רוב החנויות שהשתתפו במבצע הן חנויות חשמל גדולות המשתייכות לרשתות שבהן פועלים מוכרים רבים וכן עובדים אחרים שמתחלפים לעיתים במשמרות. גם אם נצא מתוך הנחה שננקטו אמצעי הבטחה ומידור, קשה מאד, גם בגלל מספר המוכרים הגדול, לפקח, לבקר ולוודא בצורה מוחלטת שאין שימוש לרעה במאגר המידע הממשלתי שהועמד לרשות החנויות.

צריך לשאול: האם נבדקו כל המוכרים בחנויות בצורה כזו שניתנה להם גישה חופשית יחסית למידע כה אישי ורגיש? מי ערב לנו שאחד או כמה מהמוכרים בחנויות הרבות או עובד אחר בחנות לא ניצלו את הנגישות הקלה יחסית למידע, אולי אפילו מתוך סקרנות לברר אם בן משפחתו, שכניו, חבריו וכדומה מקבלים הבטחת הכנסה או לא וכן פרטים על כתובת עדכנית ופרטים אישיים נוספים. יש לציין כי מידע אישי מסוג זה הוא בגדר צנעת הפרט והמקבלים אותו והמשתמשים בו שלא כדין עוברים על עבירת פגיעה בצנעת הפרט והזכות לפרטיות.

מדובר בשערורייה

לא ברור לי מדוע בחר משרד האנרגיה והמים דווקא בדרך של חיבור ישיר של חנויות החשמל למאגרי המידע הממשלתי כדי לבדוק את הזכאות של מקבלי הבטחת ההכנסה הזכאים ליהנות מהמבצע ובכך לחשוף מידע אישי חסוי על אלפי מקבלי הבטחת הכנסה. היה אפשר, לדעתי, לשלוח לכתובתם של מקבלי הבטחת הכנסה מכתב זכאות ובו מספר תעודת זהות שלהם וסימני זיהוי נוספים. מצוידים במכתבים אלה היו ניגשים לחנויות החשמל המשתתפות במבצע ורוכשים את המקרר- כה פשוט !. אגב, בדרך זו נחשפים כל הזכאים למבצע. ידוע כי חלק מהזכאים לא שמעו וידעו על המבצע והחמיצו אותו.

מומחה אבטחת מידע אומר לי כי חיבור בתוכנה של מחשבי כל החנויות למאגר המידע הממשלתי על מקבלי הבטחת הכנסה הוא דבר שאסור לעשותו בכל הקשור לאבטחת מידע. ניתן באמצעים פשוטים יחסית להוריד מידע מורחב ממאגר זה ומאחר שיש כאן מידע אישי ורגיש שאמור להיות חסוי אז מדובר בשערורייה. עוד הוא אומר, כי הדבר משקף את יחסה המזלזל של המדינה בכל הנוגע לשמירה על צנעת הפרט והזכות לפרטיות.

"לא הייתה לנו דרך אחרת"

תמה אני מדוע העניין עבר בשקט ואף אחד לא זועק בעניין, ואולי זה בגלל שמדובר כאן במקבלי הבטחת הכנסה שהם לרוב קשי יום שאינם מקורבים למעגל מקבלי ההחלטות ושרבים מהם אינם מודעים לכך שפרטיותם עלולה להיפגע.

עוזרת דוברת משרד האנרגיה והמים, מעיין אלמקייס, מאשרת בשיחה איתי כי החנויות אכן חוברו, בתקופת המבצע, למאגר המידע וזאת כדי לברר מי זכאי ליהנות מהמבצע של המקררים. "לא הייתה לנו דרך אחרת לקיים את המבצע", היא אומרת. לגבי החשש לפגיעה בפרטיות ובצנעת הפרט אומרת עוזרת הדוברת: "משרד האנרגיה והמים נקט באמצעי אבטחה והגנה על המידע הרגיש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...