יום שישי, 19 ביוני 2020

מצודת טיגארט"- במטולה נטושה ומוזנחת

0 תגובות   יום שלישי, 17/3/20, 20:39
''
ערימות פסולת וגרוטאות סביב המצודה [צילום: אלי אלון]"

מצודת טיגארט"- במטולה נטושה ומוזנחת

 מחנה משטרת מטולה הכולל מבנה מצודת טיגארט (טגארט) שהוקם על-ידי הבריטים בתחילת שנות ה-40 במושבה מטולה - אתר בעל ערך היסטורי, עומד מזה שנים לא מעטות נטוש, שומם ומוזנח ומתחמו הפך מזה כבר למקום מצבור פסולת וגרוטאות

מאת:אלי אלון


טיגארט מטולה>תוכנית להפוך המקום למוזאון "רצועת הביטחון">"שימור מחמיר" של המקום>לנקות המקום ולאפשר ביקור מבקרים

 

''


במרכזה של המושבה מטולה, ליד רחוב הראשונים שהיה מהרחובות הראשונים במושבה, ניצב שומם, נטוש ומוזנח מזה שנים לא מעטות, מחנה משטרת מטולה ובו מבנה מצודת טיגארט אתר בעל ערך היסטורי - חלק בלתי נפרד מהנוף המקומי ומדפי ההיסטוריה של המושבה הוותיקה. המצודה נבנתה בשנת 1942 בימי המנדט הבריטי כחלק מתוכניתו של סר צ'ארלס טגארט להגנה על החיילים והשוטרים הבריטים ששירתו בארץ ישראל.

טגארט, קצין משטרה בריטי ששירת בהודו כמומחה ללוחמה בטרור, הוזעק לארץ ישראל בשנת 1937, בשיא תקופת מאורעות "המרד הערבי הגדול" -מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, כדי לייעץ, לארגן ולתאם את המאבק של שלטונות המנדט כנגד המורדים והפורעים מערביי ארץ ישראל ומפני הכוחות הבלתי סדירים שחדרו לארץ מצפון מסוריה ומלבנון.

על-פי יוזמתו הוקמו בין השנים 1943-1938 ברחבי הארץ, בערים החשובות, בצמתי דרכים ובנקודות אסטרטגיות עשרות מצדיות ותחנות משטרה (מצודות) מבוצרות שכונו על שמו, מצודות טגארט (או בפי העם מצודות טיגארט). חלק מהמצודות הוקמו על-ידי סולל ובונה וחלק על-ידי חברות פרטיות.
''
החזית המערבית של מצודת טאגרט מטולה מרץ 2020.[צילום:אלי אלון}

 

 

מצודת טיגארט מטולה

 

בין הישובים בהם הוקמו מצודות טיגראט (טגארט), המושבה מטולה בגליל העליון הנושקת לגבול עם לבנון. מצודת הטיגארט המנדטורית במטולה משתרעת על שטח של כ-7 דונם. סגנון בנייתה האדריכלי די זהה לשאר מצודות הטיגארט שנבנו ברחבי הארץ בשנות ה-40.

היא בעלת שתי קומות ומשני צדדיה מגדלי שמירה ותצפית עם חרכי ירי, מוקפת חצר גדולה ומוגנת, שבה נבנו מבנים נוספים. למצודה במטולה כמו שאר מצודות הטגארט הפזורות ברחבי הארץ כניסה ראשית אחת וכניסה נוספת לחצר. מבנה המצודה שימש את כוחות הצבא והמשטרה הבריטי באזור בתקופת טרום הקמת המדינה.

ביום שישי 2 באפריל 1948 עזבו אחרוני השוטרים הבריטים את בניין משטרת מטולה וכוחות ההגנה וצה"ל וועד המושבה נכנסו למקום. במשך שנים רבות שימשה המצודה כתחנת משטרה בגליל.

משנות ה-80 הפך המקום למשכנה של יחידת הקישור ללבנון (יק"ל) ולאחר שהיחידה פורקה בשנת 2000, עם נסיגת צה"ל מלבנון, שימש המחנה את יחידות צה"ל בגבול באזור מטולה. מזה שנים לא מעטות עומד המקום נטוש ועזוב.

סיירתי בימים אלה (מרס 2020) במקום. מבנה המצודה והמבנים שנוספו לו נמצאים במצב מוזנח. במתחם המצודה עשבים גבוהים ומצבורי גרוטאות ופסולת. ולא יהיה זה מוגזם לקבוע כי מתחם המצודה הפך למעין מזבלה קטנה
.
''

.מטבח וחדר האוכל במחנה הצבאי הנטוש 


תוכנית להפוך המקום למוזאון "רצועת הביטחון

 

באחרונה עברה המצודה והמתחם סביבה ממשרד הביטחון למועצה המקומית מטולה. פניתי למועצה המקומית מטולה לברר מדוע מבנה המצודה ההיסטורית עומד נטוש ושומם ומוזנח ומה התוכניות לגביו. יערה אסור, ראש לשכת ראש המועצה המקומית מטולה אומרת לי והתירה לי לפרסם את הדברים:

"בגדול אני יכולה להגיד שמתחם מבנה המצודה עבר באחרונה ממשרד הביטחון לרשות מועצה המקומית מטולה, יש עליו מספר תוכניות אחת מהם להקים בו מוזאון "רצועת הביטחון", שיספר את סיפור הביטחון של המושבה מטולה ושל מדינת ישראל ברצועת הביטחון.

כמו-כן יש תוכנית לפתוח בו מרחבי הייטק וכן מגורים לסטודנטים. לגבי ההזנחה והעזובה היא אומרת כי זו ירושה מצה"ל. המקום עבר לרשות המועצה לפני חודשים ספורים בלבד.
''

עשביה במתחם מצודת הטאגרט במטולה[צילום: אלי אלון]

 

"שימור מחמיר" של המקום

 

מעניין לדעת אם אתר מצודת הטיגארט במטולה מוכרז לשימור. מכל מקום ראוי שהמועצה לשימור אתרי מורשת, ונאמני שימור ותיקי המושבה ידרשו לשמר "שימור מחיר" של האתר השומם והמוזנח ולשמור על צביונו המקורי.

הרעיון להקים במקום מוזאון "רצועת הביטחון" הוא רעיון נכון וראוי. בשום אופן אין להעביר המבנה והמתחם סביבו לבעלות של יזם פרטי למטרת הקמת מלון למגורי נדל"ן וכיוצא באלה. יש להשאירו בבעלות הציבור והמועצה המקומית לטובת ולרווחת הציבור ולהקים בו מרכז מבקרים.

''

ערימות פסולת וגרוטאות סביב המצודה [צילום: אלי אלון]".

 

לנקות המקום ולאפשר ביקור מבקרים

▪  ▪  ▪

 

אני מתרשם כי מתחם משטרת מטולה כולל מצודת הטיגארט (טגארט) שבו יעמוד בשיממונו ועזובתו עוד תקופה ארוכה, ועל זה נאמר ימים יגידו. מכל מקום בינתיים במידי ראוי לנקות את מתחם המצודה מהגרוטאות והפסולת שהושלכו במקום, וכן יש לנקות את הלכלוך והאבק שנצבר בחדרים הפנימיים של מבני מתחם המחנה.

סביר להניח כי מקום נטוש ושומם מסוג זה, של מצודת הטיגארט במטולה, בו פזורים פסולת וגרוטאות, וקיימת במתחמו עשביה גבוהה עלול להוות מפגע סביבתי ולשמש חממה לחולדות, לעכברים, לזוחלים למיניהם ולשאר מרעין בישין.

בשלב ראשון ראוי לפתוח את המקום לביקורי מטיילים. התרשמותי הראשונית מסיור במקום כי לא מדובר במבנה מט ליפול או מסוכן לבטיחות. רבים ודאי ישמחו לבקר במקום ובניהם חיילים ששירתו במחנה, חובבי היסטוריה מכל רחבי הארץ, תושבים ותיקים של מטולה ועוד.

תאריך: 17/03/2020  |  עודכן: 17/03/2020

ערימות פסולת וגרוטאות סביב המצודה[צילום:א.אלון]

 

"מצודת טיגארט" במטולה נטושה ומוזנחת

מחנה משטרת מטולה הכולל מבנה מצודת טיגארט (טגארט) שהוקם על-ידי הבריטים בתחילת שנות ה-40 במושבה מטולה - אתר בעל ערך היסטורי, עומד מזה שנים לא מעטות נטוש, שומם ומוזנח ומתחמו הפך מזה כבר למקום מצבור פסולת וגרוטאות אלי אלון   |   לסיפור המלא


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...