יום רביעי, 1 ביולי 2020

סיפורו של מגדל המים בכפר יהושע

מגדל המים בכפר יהושוע  [צילום:אלי אלון]

סיפורו של מגדל המים בכפר יהושע

במרכזו  של המושב כפר יהושוע בעמק יזרעאל סמוך לבית העם בישוב  ניצב מגדל מים  מרשים בעל סגניון אדריכלי יחודי ומרשים  .שסיפק מיים לתושבי הכפר  בשנותיו הראשונות .


מאת: אלי אלון  פורסם בתאריך 5.1.2017

 

אחד ממגדלי המים היפים והמרשימים בארץ, לדעתי ולדעת רבים, הוא מגדל המים ההיסטורי השוכן במרכזו של המושב כפר יהושע בעמק יזרעאל. המגדל סיפק מים לתושבי הישוב בשנותיו הראשונות של הכפר ומהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות ההתיישבות בעמק. 

מגדל המים בכפר יהושע הוקם לפני כ-87 שנה בשנת תרפ"ט,( 1929), במטרה לקלוט את מי הבארות שנחפרו על שפת נחל קישון והוזרמו בצינורות מבריכת המגדל לבתי תושבים בעיגול הכפר ובמרכזו. 

מגדל המים הוא למעשה המבנה הראשון שנבנה בשטח הציבורי של כפר יהושע ושימש מרכז חיי הכפר עד להשלמתו של בית העם בישוב ב-1948. לימים הפך מגדל המים לסמלו של כפר יהושע

 


ביקרתי לא מכבר במקום וצילמתי. מבנה המגדל בנוי בסגנון אדריכלי ייחודי מרשים למדי, הכולל מוטיבים אוריינטליים כמו, קשתות עגולות למחצה, וכן קישוטים ועיטורים. הוא נבנה בצורת מתומן והוא בעל שלושה חלקים, אם תרצו מעין שלוש קומות ;"קומה ראשונה" כוללת עמודים גבוהים וקשתות עגולות למחצה. ב"קומה השנייה" קשתות נמוכות יותר, "הקומה השלישית" היא מיכל בטון עגול ממנו הוזרמו המים לבתי התושבים. 

מעל "הקומה השלישית", גג שטוח ממנו מזדקרים עמודי בטון קצרים. מעל אחת הקשתות שבקומה הראשונה כתובה באותיות סת"ם, המילה תרפ"ט-שנת הקמתו של המגדל, ומעליה משורטט מגן דוד. 

מייסדי וותיקי המושב כפר יהושע, מספרים בזיכרונותיהם כי בריכת מגדל המים אשר כושר קליטתה היה כ-120 ממ"ע כמעט שלא זכתה להתמלא בגלל דלדול בארות המים באזור. כפר יהושע שנוסד ב-1927 סבל בשנותיו הראשונות ממצוקת מים קשה. הכפר הצמא נעזר בהובלת מים בחביות על עגלות שהובאו מבארות שנחפרו בסביבה וממוצא מי הניקוז של נהלל. בהגיע מי חברת "מקורות" נגאל הכפר ממצוקת חוסר המים באדמתו. 
 
''
 מגדל המים בכפר יהושע צילום תמונה  משנת 1932
שימש גם לנקודת תצפית 
במאורעות תרצ"ח (1938) הוצב בראש המגדל זרקור והמגדל הפך לנקודת תצפית וקשר. כאמור לימים הפך מגדל המים לסמלו של כפר יהושוע. 

ליד המגדל הוצב שלט מורשת מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת המספר סיפורו ותולדותיו של המגדל. שמתי לב כי הבאים לטייל בכפר יהושע מתמקדים בביקור בפסיפס לזכרו של ריכרד קאופמן של אלי שמיר ובאנדרטה לנופלים של הפסלת בתיה לישנסקי וכבודם של יצירות ויוצרים אלה במקומם מונח - אולם לא פעם "מדלגים", על ביקור במגדל המים של הישוב, הנמצא לא רחוק משם, שהוא כאמור פנינה אדריכלית מרשימה וגם מהוה פרק היסטורי בתולדות ההתיישבות בעמק.
 

 

 

 

כתבות נוספות של כותב זה 

''

מגדל המים בכפר יהושע, שנת 1932

פנינה אדריכלית בעמק: מגדל המים בכפר יהושע  במרכזו של כפר יהושע שבעמק יזרעאל שוכנת פנינה אדריכלית ייחודית ומרשימה. נא להכיר: מגדל המים ההיסטורי של הכפראלי אלון   |   לסיפור המלא

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...