יום חמישי, 30 ביולי 2020

סיפורו של הפסל אסף ליפשיץ ממעוז חיים


0 תגובות   יום שישי , 10/7/15, 13:23

            אסף ליפשיץ  [צילום באדיבות המשפחה]

סיפורו של הפסל אסף ליפשיץ ממעוז חיים

 

מאת אלי אלון

         

פסל "הטייס השותה" בקניון עזריאלי בת"א, פסל "הנער והסוס" בכיכר מרכזית בכפר תבור, פסל "הלוחם החושב" בעפולה, ופסל "האריה שאהב תות" ב"גן-סיפור" בחולון - הם רק חלק מפסלי חוצות הרבים שיצר האמן והפסל בן קיבוץ מעוז חיים, אסף ליפשיץ, בן דודו של האמן אורי ליפשיץ.


  פסל "הנער והסוס" בכיכר ראשית בכפר תבור [צילום אלי אלון]

 

אסף ליפשיץ חבר קיבוץ מעוז חיים  חי ועובד כמסגר בקיבוץ ומפסל מנעוריו. חלק ניכר מפסליו הם פסלי חוצות הפזורים במקומות שונים ברחבי הארץ, ממטולה בצפון ועד באר שבע בדרום.

 

אסף נולד בקיבוץ מעוז חיים בשנת 1942 לישראל (שרוליק) וללאה ליפשיץ לבית שרשבסקי. הוא בן למשפחה שרבים מבניה עוסקים באמנות הפיסול, הציור, העיצוב וכדומה. אסף הוא בן דודו של האמן הידוע אורי ליפשיץ ז"ל. אביו של אורי ליפשיץ. יעקב ואביו של אסף, שרוליק -הם אחים. אחותו של אסף ליפשיץ (מצד אמו לאה) היא הסופרת המיתולוגית  דבורה עומר . קרובת משפחה נוספת של אסף היא הציירת נירה לב. לאסף ארבעה ילדים עליהם הוא אומר  "איך שהוא יצא שילדי לא עוסקים באמנות. אחד, איש הייטק, השני אגרונום, אחת מורה ואחת בוגרת לימודי  פסיכולוגיה. 

 

ניתוח יצירותיו של אסף ליפשיץ 
רבים מפסליו  של אסף ליפשיץ מתארים דמויות משחקות ומשלבים דמיון ומציאות, צורות הנדסיות ודמות אדם, ילדות ובגרות.באתרו של אסף ליפשיץ מופיע ניתוח יצירתו האמנותית  כפי שנכתב על-ידי אשת האמנות אילה דוכס. אסף אישר לי לפרסם את הדברים. וכך כותבת איילה:

"בפסליו של אסף ליפשיץ ישנם ניגודים ומתח בין הניגודים. הניגודים באים לידי ביטוי: א. בסוג החומר - חומר לא מעובד, לעומת חומר מאוד מעובד וסוגי חומרים שונים. ב. התנועתיות של הדמות, לעומת היציבות של הדומם. הדומם בפסלים של אסף ליפשיץ לעיתים הוא מחומר לא מעובד, ולעיתים הדומם לקוח מחיי היום-יום, אך עבר עיבוד של האמן. לדוגמא: ארגז תפוזים, כסא- עץ, אופניים, אוזניות. 

הדמויות בפסליו של אסף ליפשיץ מאוד בתנועה, תנועה זו פותחת את הפסל אל הנוף והסביבה, אך הדמויות עצמן מכונסות בתוך עצמן. יש להן את העולם הפנימי שלהן והן מרוכזות בו ובדומם שלידן. התכנסות זו יוצרת יחידה סגורה ושלמה. בדמויות ישנו משחק בין אשליה - למציאות. 
הדמויות העשויות, נראות מאוד מציאותיות, אך בכל דמות ישנו משהו ששובר את האשליה. ההשתלבות בנוף נוצרת מתנועת הדמויות ומהחללים והפתחים שבדומם. 


פסליו ותערוכותיו של אסף ליפשיץ 
פסליו של אסף ליפשיץ כאמור מעטרים מקומות שונים רבים ברחבי הארץ. רבים מהם עשויים מיציקת ברונזה. להלן רשימה חלקית של המקומות בהם ניצבים פסליו:בטכניון בחיפה, מול הפקולטה להנדסת חשמל ניצב הפסל "עץ הדעת והאלקטרוניקה" .יוצר הפסל  הוא אסף ליפשיץ (1999). בין העלים הירוקים יש עלים צהובים ועליהם מוטבעים מעגלים חשמליים .פסל נוסף שמוצב בטכניון פרי יצירתו של אסף  הוא פסל דיוקנו של אורי מייזלס ז"ל (2007)שהיה סטודנט מצטיין בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. ונהרג בתאונת דרכים באלסקה .
בחזית קניון עזריאלי  ממוקם פסל "הטיס השותה" ליפשיץ יצר גם את פסל דיוקנו  של דוד עזריאלי  שהוצב בקומת הכניסה לקניון עזריאלי .בכפר תבור מוצבים במקומות שונים בישוב כ-10פסלים של אסף .הבולטים והידועים שבהם הם פסל -אנדרטה "הנער והסוס " שניצב בכיכר מרכזית בישוב וכן "פסל הנורה". מערבה משם בבירת העמק בעפולה מוצב פסל "הלוחם החושב" ברחבת בית "יד לבנים" בשד' יצחק רבין בעיר. בחולון מוצבים 4 פסלים שיצר לפישיץ ב"גן סיפור" ובניהם פסל" האריה שאהב תות" - פסל ברונזה גדול מרשים של אריה שלועו פעור ובו צרור תות שדה ופסל גדול של פרי תות . בקיבוץ מעוז חיים, - מוצבים פסלים רבים של אסף ליפשיץ חבר הקיבוץ. מול חדר האוכח ובמקומות נוספים.בגלריה קפה  של הקיבוץ מוצגת תערוכת קבע של יצירותיו ובה בן השאר  מודלים של רבים מפסליו הפזורים ברחבי הארץ.ליפשיץ
.
פסלים נוספים של אסף מוצבים במקומות הבאים: בגן התעשיה תפן בגליל, במוזאון הפתוח גן תעשיה עומר ליד באר שבע, בגשר שייך חוסיין (1994),כישורית (1996), גני חוגה - עמק בית שאן (1993) במטולה ובמקומות נוספים. 
תמונה יכולה לכלול: ‏‏פעילויות בחוץ‏‏
פסל הנורה של אסף  ליפשיץ בכפר תבור [צילום: אלי אלון]

הציג יצירותיו בתערוכות שונות 
במהלך השנים ערך והציג אסף ליפשיץ תערוכות יחיד או קבוצתיות מיצירותיו:ב-1999 - במוזאון המושבה כפר תבור - תערוכה קבוצתית ב-2004 -בגלריה המגדל תל אביב -תערוכת יחיד.
וב-2010 -בגלרה מעוז חיים -הציג מיצירותיו בתערוכה קבוצתית "פיצול גנטי".עם בן דודו  האמן הידוע אורי ליפשיץ ועם בני משפחה נוספים  ובהם  אחיו התאום נדב ליפשיץ, אחיו הבכור איתן ליפשיץ  אחותו תמר ליפשיץ ונוספים.
בדצמבר 2010 נערכה באכסדרת בית האופרה בתל אביב. תערוכת יחיד של אסף וכן הציג בתערוכות נוספות. 

''
צילום באדיבות אסף ליפשיץ

\

פסל "החייל  החושב" בעפולה [ צילום אלי אלון]
פסל "החייל   החושב" בעפולה 

אחד מפסליו של ליפשיץ כאמור מוצב ברחבת בית "יד לבנים" בעפולה ונקרא בשם "הלוחם החושב". הפסל מציג  דמותו של חיל לוחם יחף לבוש מכנסיים צבאיות מאובקות ומלוכלכות וגופיה צבאית בצבע חאקי נושא בידו רובה כשהוא נשען -רכון על גבי ארגז תחמושת צה"לי. 

על תולדות יצור פסל זה מספר לי אסף ליפשיץ: "פנו אלי מאחת היחידות הצבאיות שאשתתף במכרז יחד עם פסלים נוספים ליצירת פסל עבור חדר הזיכרון ביחידה. הצגתי בפניהם את הפסל "הלוחם החושב" וזכיתי במכרז. אולם, קצין בכיר בצבא הטיל וטו על הפסל בטענה כי עלותו הכספית גבוה מבחינת תקציב היחידה והיחידה אינו יכולה לעמוד בהוצאה כספית זו. לבסוף לאחר שהוקם בית "יד לבנים" בעפולה הוחלט בסיוע תרומת מפעל הפיס להציב את הפסל ברחבה שממול בית "יד לבנים" בעפולה. 

מאין הגיע הרעיון לפסל "החייל החושב" אני שואל את ליפשיץ .   ליפשיץ: "שאבתי  את הרעיון לפסל זה משירותי הצבאי כטנקיסט בשריון אי שם בשנות ה-60. אני זוכר איך הינו כחיילים יושבים רוכנים על ארגזי נשק." לא הצלחתי לקבל מאסף תשובה ברורה מהו הרעיון שהתכוון להביע ולתאר בפסל. אבל אם אני מבין נכון מדבריו, הרעיון בכללו הוא להציג את החיל באור מעט שונה מהתדמית של החיל הלוחם הקשוח הנוקשה והמוקפד. אגב, חדי עיין יוכלו לראות על גבי ארגז התחמושת שעליו נשען הלוחם, מספרים שונים, כמו מספר קטלוגי, מספר סדרת יצור וכדומה. בן השאר מופיע המספר 6.10.73 שזהו כידוע תאריך פרוץ מלחמת יום כיפור . ייתכן שבין המספרים מתחבאים מספרים בעלי משמעות כמו למשל מספר אישי של חייל שנפל במלחמה ואסף ביקש להנציחו אבל אין לי אישור רשמי מהפסל ליפשיץ שאכן כך הדבר. 

 

''

פסל "הטייס השותה בחזית מגדלי עזריאלי [צילום:ד"ר אבישי טייכר.] 

 

פסל "הטייס השותה"  בקניון עזריאלי 

פסל נוסף של ליפשיץ ניצב בחזית קניון עזריאלי זהו פסל "הטייס השותה" עשוי ברונזה ופלדלת אל חלד המציג את דמותם של טייסי חיל-האוויר באור מעט שונה. באתר חיל-האוויר נכתב על הפסל: "אסף ליפשיץ מנסה בפסל לשבור את התדמית המוקפדת של טייסי חיל-האוויר ומציג את הטייס כאשר הוא מבצע פעילות יומיומית וקיומית: שתיית מים הישר מן הברז. הוא לבוש למחצה בסרבל הטיסה וקסדתו מונחת על הקרקע ועוברי האורח יכולים ממש להתבונן בו מקרוב - בניגוד לדימוי הקלאסי של הטייס כדמות מורחקת ואצילית. בכך, משווה ליפשיץ אנושיות לדמות, ויוצר הזדהות מצד המתבונן. דמותו של הטייס השותה מבוססת על הטייס רס"ן בועז גפני ז"ל שנהרג והוא בן 24.
''

פסל האריה שאהב תות של אסף ליפשיץ בחולון [צילום: דוברות עירית חולון]

 

''

 פסל  דיוקנו של דוד עזריאלי בקניון עזריאלי  . [צילום:ד"ר אבישי טייכר] 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בית שומאכר - מראשוני בתי המושבה הגרמנית בחיפה

  מוניציפלי/מקומי    |    נדלן /   הצטרפות ל-  VIP   אלי אלון   ●  עיתונאי ●  דוא"ל   ●  בלוג/אתר   ●  רשימות   ●  מעקב מועדון VIP להצט...